Vánoční nákupy 2017: Roste opět role eshopů, důležitost jejich značky a zákaznického zážitku
Ekonomové odhadují, že Češi letos za vánoční dárky utratí přes 15 miliard korun. Předvánoční nákupy na internetu rok od roku rostou, stejně jako celoroční obliba eshopů. Dle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se od roku 2012 zdvojnásobily celoroční obraty eshopů na 98 mld. Kč v loňském roce. A letos je očekáván meziroční nárůst ve výši dalších 15 %. Nějaký vánoční dárek se letos chystá nakoupit online až 74 % lidí. Hlavním důvodem stále vyššího růstu popularity jsou pohodlí nákupu, úspora času, široká nabídka zboží, výhodné ceny a také možnost vrácení zboží. V silné konkurenci rapidně roste role značky eshopu a kvality poskytované zákaznické zkušenosti.
Online nákupy stále oblíbenější
Letošní online nákupy tedy již jistě překonají stomiliardovou hranici. Přesun zejména předvánočních nákupů na internet dále pokračuje a je nejmarkantnější zejména u generací dnešních dvacátníků a třicátníků. „Zhruba polovinu dárků v současnosti nakupujeme online a u Čechů a Češek ve věku do 35 let dokonce již internetové nákupy převažují nad těmi v kamenných obchodech,“ informuje Jan Hřebabecký z online platformy Rondo.cz. Konkurence je však v online byznyse obrovská.
Podle online srovnávače Heureka.cz funguje letos v ČR více než 36 tisíc eshopů se stále rostoucí nabídkou. Největší růst nyní na internetu zaznamenává prodej potravin a módy. Dále rostou také prodeje dětského sortimentu a zboží pro dům a zahradu.
Roste role značky a zákaznické zkušenosti
V konkurenci eshopů je stále důležitější získat při nákupním rozhodnutí zákazníka onu rozhodující výhodu, která vede k uskutečnění nákupu. „E-commerce se nyní otevírá prostor pro získání konkurenční výhody zcela mimo oblast již přežitých slev. Zákazníci jsou dnes nejvíce citliví na individuální a zábavnou odměnu,“ říká ze zkušenosti Jan Hřebabecký.
Trend nakupování online se tedy promítá i do chování Čechů v oblasti věrnostních a motivačních systémů, které nezanedbatelně ovlivňují, pro který eshop se zákazník rozhodne. „Zatímco klasické věrnostní programy s kartičkami a body nikoho již moc nebaví, tak online věrnostní a motivační platforma přicházející ruku v ruce se stále posilujícím trendem online nákupů, vykazuje velkou míru zájmu uživatelů. A v předvánočním období se boj o zákazníka vyostřuje na maximum,“ dodává zástupce společnosti Rondo.cz, která se věnuje podpoře věrnosti a motivace zákazníků.
Tento trend je patrný celosvětově. Podle studie společnosti Accenture ‘Painting the Digital Future of Retail and Consumer Goods Companies’ mají maloobchodníci a výrobci spotřebního zboží v současnosti obrovskou šanci využít digitálních technologií a digitálně řízených obchodních modelů, které spotřebitelům nabídnou vedle nakupování zboží a služeb také lukrativní spotřebitelské zážitky.
Letošní Vánoce budou chytré a štědré pro děti
Podle informací prodejců budou mezi trendy letošních Vánoc jistě patřit opět chytré telefony, chytré hodinky a další příslušenství. Mnoho dětí i dospělých najde pod stromečkem například vysněný dron a teenageři se mohou těšit mimo jiné na trendy longboardy. Letošní Vánoce slibují opravdu bohatou nadílku dětem. Rodiče se chystají za dárky utrácet opět více než vloni. „Je to dáno nejen příznivou ekonomickou situací, ale i tím, že se do dětského zájmu dostávají sofistikované interaktivní hračky, často s elektronickým zařízením, a ty jsou samozřejmě finančně nákladnější,“ vysvětluje Jana Krčková, marketingová ředitelka Wormelen Group, které patří prodejny Bambule, Sparkys a HM Studio.
Hračkářství této silné skupiny spoléhají na funkční spolupráci s Rondo.cz, která přináší lepší zákaznickou zkušenost a možnost služeb zákazníkovi na míru. Navíc odměna za nákup ve formě napínavé hry o hodnotné ceny výrazně zlepšuje nákupní zážitek a zajišťuje, že se zákazníci rádi vracejí. Kamenné obchody Bambule, Sparkys a HM Studio využívají spolupráce s Rondo.cz také k udržení zákazníků a posílení prodejů ve svých kamenných prodejnách.
A kdo si netroufne vybírat, daruje již tradičně svým blízkým v obálce hotovost. Aktuální průzkum finanční skupiny Wüstenrot říká, že letos najde pod stromečkem obálku s penězi každý druhý Čech. Obdarovaný pak sám zvolí, jaký dárek si pořídí. Navíc může využít výhodných povánočních výprodejů, kdy ceny některých produktů padají až o desítky procent.